Veel ondernemers laten de kansen van Lokale SEO aan zich voorbij gaan en richten hun online peilers alleen op het verbeteren van hun website. Dit is een enorme gemiste kans als je het mij vraagt. Zelf ervaar ik dagelijks de voordelen van het goed gevonden worden met mijn DJ Website.
Als je goed gebruik maakt van GMB en de Local Pack geeft dit extra zichtbaarheid en meer financiele kansen.
Ondernemers in de regio laten kansen op extra offerte aanvragen of winkelbezoeken liggen.
Tot 46% (bron..) van alle zoekopdrachten in Google heeft een lokale intentie. Mensen zoeken naar openingstijden van het theater of restaurant, of er een sportclub voor de kinderen in de buurt zit of het telefoonnummer van de loodgieter in verband met lekkage. Ook naar de route, telefoonnummer of openingstijden van uw bedrijf wordt op dit moment gezocht.
Prominente vermelding
Google herkent deze lokale zoekopdrachten en toont daarbij heel prominent de lokale 3-pack zien (ook wel snack-pack (afb)). Deze drie vermelding kan Google putten uit soms honderden vermeldingen, maar alleen de beste drie (volgens het Google Algoritme) kunnen ze tonen.
Bij een dergelijke vermelding staat de knop je telefoonnummer, website of route. Bij sommige branches zoals hotels of resataurants wordt deze vermelding weer heel anders getoond en zie je prijzen en boekingsmogelijkheden (afb). Ook worden altijd het aantal reviews en de sterrenbeoordelingen getoond omdat dit voor consumenten wereldwijd het belangrijkste aspect is waarop ze beoordelen of ze zaken willen doen met dit bedrijf.
Verbeteren zoekresultaten
Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen als je zou kunnen doordringen tot deze bovenste 3 en terecht komen in de Local 3 Pack?
Mijn testen laten zien dat het aanwezig zijn in de local 3-pack tot wel 30% EXTRA bezoekers naar je website of winkel oplevert. En dit werkt door zolang je in de Top 3 van de lokale resultaten staat. Dit is wat anders dan een eenmalige advertentie in de krant.. dit is een investering die zijn geld dubbel en dwars terug kan verdienen. (tabel vergelijking advertentie en GMB opt).
Veel van die website of winkel bezoeken hadden anders niet plaatsgevonden, dus dat betreft extra omzet. Dit komt omdat je als bedrijf meer zichtbaar wordt en dus een voordeel hebt tov de concurrentie.
Meer conversie = is meer klanten = meer winst
Verder blijken de mensen die je via Lokale SEO gevonden hebben vaker tot aanvraag of aankoop over te gaan doordat ze verder zijn in het koop proces. Dit is ook niet zo gek, omdat je GMB vermelding alle belangrijke informatie al bevat. Informatie zoals:
- openingstijden
- reviews van klanten
- adresinformatie
- een korte omschrijving van je bedrijf
- foto’s van zaak of producren
Daarnaast kun je ook nog een post, evenement en foto/video van het product plaatsen. Deze inspanningen leveren uiteraard het meeste op als je al een top-positie hebt.
Op mobiel zijn de voordelen helemaal evident, want je bedrijf is met een druk op de knop te bellen en ook de route ernaar toe is in een handomdraai te regelen.
Google als je “nieuwe Homepage”
Met al deze informatie zo compact beschikbaar is het niet zo gek dat consumenten in steeds meer gevallen niet eens meer de moeite nemen om je website te bezoeken, maar direct met je bellen, je winkel bezoeken of rechtstreeks het contactformulier invullen op je website. “Google als je nieuwe Homepage” noemen we dit fenomeen in local seo.
Kortom; de afstand tussen jou en je klant wordt met een vermelding in de Top 3 van de lokale zoekresultaten letterlijk en figuurlijk korter. Maar dan moet je wel in die Top 3 voorkomen en het liefst in je hele werkgebied!
Een vermelding hoog in de Maps loont, maar hoe kom je hoger?
Hoe kom ik hoger op Google Maps / GMB?
Veel mensen denken dat Google hun positie in de zoekresultaten bij lokale zoekopdrachten bepaald en dat ze daar niets aan kunnen veranderen en alleen kunnen adverteren om zichtbaar te worden.
⇒ Dit is niet waar. Je positie van je Google Mijn Bedrijfssvermelding is wel degelijk te beinvloeden. Hoewel Google natuurlijk niet zijn geheimen prijsgeeft zijn diverse Local SEO specialisten het er wel over eens dat welke factoren van belang zijn bij de ranking van je vermelding.
Belangrijkste factoren voor een hogere vermelding?
Het belangrijkste aspect is natuurlijk het hebben van een juiste, correcte vermelding. Hierbij kan Almar Online je helpen met het pakket Lokale vindbaarheid.
[banner-naar-GMB-pakket]
Google noemt zelf (in deze publicatie) de volgende drie hoofdcategorieen: Afstand, Relevantie en ‘Prominence’. Hier gaan we nu even kort bij still staan….
RELEVANCE (relevantie):
Een correcte vermelding op GMB ‘an sich’ is natuurlijk de basis. Daarnaast moet het een relevante vermelding zijn passend bij de zoekterm die men ingeeft. De NAWTE moet kloppend zijn en ook terug te vinden zijn op je website.
AFSTAND
Als volgende noem ik de afstand (proximity. Hiermee bedoelen we afstand van de zoeker tot de vestigingsplaats van jou als bedrijf. Hiermee zorgt Google ervoor dat lokale zoekresultaten zeer relevant zijn. Afhankelijk van het aantal bedrijven beschikbaar in de categorie toont Google bedrijven van verder weg.
Bij bedrijven die diensten leveren en geen fysiek bezoekadres hebben kijkt Google meer naar het verzorgingsgebied dat je ingeeft bij het aanmaken van je GMB vermelding.
PROMINENCE (prominentie)
of hoe bekend of prominent een bedrijf is. Dit is gebaseerd op de informatie die Google heeft over een bedrijf op internet (zoals links, artikelen en mappen). Sommige plaatsen zijn prominenter in de offline wereld, en Google probeert dit ook online weer te geven.
===
Een andere jaarlijkse Local studie onder SEO profesionals geeft nog een aantal meer details prijs (grafiek toevoegen)
- GMB vermelding zelf (categorien, omschrijvijng, aanwezigheid posts en foto’s, etc)
- Citations
- Reviews
- Aanwezigheid op Social,
- De kwaliteit van je eigen website (content, links en On Page structuur)
- Surfgedrag van je klant (bounce- en klikgedrag)
[Grafiek]
Kortom:
Over het algemeen kunnen we zeggen dat Google kijkt naar authoriteit, consistentie, activiteit en ervaringen van klanten met je product of dienst.
Meetbaarheid?
Google’s Missie.
“To make the world's information accessible and useful.”
FAQ’s
- Ik heb een GMB vermelding, maar ik wordt niet getoond op het voor mij belangrijkste lokale zoekterm?
- Waarom staat mijn concurrent altijd boven mij, terwijl die verder weg zit
- Waarom varieert de positie van mijn vermelding?
- Hoe kom ik in Google Mijn Bedrijf
- Wat moet ik doen bij een naamswijziging?
- Wat moet ik doen bij een verhuizing?
- Wordt ik op meerdere woorden getoond?
- Waarom varieert de positie van mijn vermelding?
- Op welke woorden wordt ik allemaal vertoond? (GMB Insights)
- Hoe kom ik in de lokal 3 pack?
- Zijn reviews belangrijk voor mijn bedrijf?
- Hoe kom ik van een slechte review af?
- Wordt ik goed getoond in mijn gehele verzorgingsgebied?
Kopje ORM + Tool
Het reviews is meer en meer belangrijk voor mijn kanaal. Een aantal getallen over het belangrijk is.
Aantal cijfers…
Tips reviews:
- Gebruik post/foto
- Installeren GMB App
- Kw’s in review
- Link naar review
- Snel reageren op vraag en review
- Posts gebruiken
Tot slot nog mijn belangrijkste tips voor optimaal gebruik van GMB